Friday 8 April 2011

MeNdiDik AnaK caRa Islam


ILMu mendidik anak adalah merupakan satu ilmu kemahiran yang perlu ada dalam diri setiap ibu bapa. Didikan yang baik boleh membentuk anak yang soleh dan cemerlang dalam hidup..ilmu mendiddik anak umpama mempelajari ilmu agama, Rasullullah S.A.W menggariskan empat tahap untuk mendidik anak cara Islam:-
tahap pertama= Anak yang baru lahir hingga mumayyiz (berumur enam tahun) hendaklah kita banyak bergurau dan membelai mereka dengan penuh kasih sayang..
tahap kedua= Anak berumur tujuh tahun hingga baligh hendaklah kita mendidik mereka dengan disiplin, arahan, dan beri mereka tanggungjawab
tahap ketiga= Anak berumur 15 tahun hingga dewasa (21 tahun) hendaklah dididik dengan cara berkawan, bertukar pendapat, dan hormati pendapat mereka selagi tidak bertentangan dengan syariat, kerana mereka akan rasa selesa untuk berkongsi segala masalah atau pendapat dengan ibu bapa mereka.
tahap keempat= Anak berumur 21 tahun ke atas, hendaklah para ibu bapa memberikan kebebasan bertindak selagi tidak bertentangan dengan syariat. Ibu bapa hanya perlu bertindak sebagai penasihat agar segala tindakkan yang dilakukan oleh anak-anak masih terkawal..

No comments:

Post a Comment